Kako nas finansira Vlada iz javnih prihoda Republike
(ažurirano 30. aprila 2008; Prilog 2 ažuriran
21. maja 2009; Prilog 3 dodat 27. januara 2010, dopunjen 17. marta
2010)
[ NAPOMENA: Ova analiza prvobitno je bila postavljena na sajtu Sindikata
Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu. Ovde je data ažurirana verzija
analize.]
Sadržaj
(Kliknite na deo koji vas interesuje, ako ne
želite da čitate čitavu analizu.)
Novi tabelarni prikaz finansiranja (podaci
dati u neto iznosu; dodato 10.5.2007; ispravljeno 23.5.2007; dopunjeno
16.6.2007, 21.11.2007, 4.12.2007, 23.1.2008. i 30.4.2008)
Osnovice za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada RS, donošenjem
zaključaka u skladu sa dogovorima sa reprezentativnim republičkim
sindikatima za određenu javnu službu (protokol, sporazum i
sl.). Važna napomena: Na sajtu Vlade Srbije, na žalost, ne
nalaze se zaključci o osnovicama. Podatke preuzimam iz časopisa
“Informator” na koji je Sindikat FTN-a pretplaćen. Za podatke u
elektronskoj verziji potrebna je posebna
pretplata. Više i visoko obrazovanje su već
godinama najlošije plaćena javna služba u Srbiji. Godinama nas
predstavnici Vlade, a, na žalost, i predstavnici Sindikata obrazovanja
Srbije (dalje: SOS), zamajavaju praznim pričama o tome kako fakulteti
imaju i dodatnih prihoda. Pa šta onda? Da li fakulteti dodatne prihode
stiču protivzakonito i, ako je tako, koje su mere od strane države
predviđene da ta nezakonito stečena sredstva budu oduzeta, a da oni koji
ih stiču budu kažnjeni, umesto da se, na način kako je to sada regulisano
(manjom osnovicom za visoko i više obrazovanje), kažnjavaju svi zaposleni
u visokom i višem obrazovanju? Osim toga, oni koji nas još uvek
predstavljaju (SOS) nigde ne pominju činjenicu da se materijalni troškovi
jedne visokoškolske ustanove finansiraju iz budžeta srazmerno procentu u
kojem budžet učestvuje u ukupnom prihodu ustanove (ostalo finansira sama
ustanova). To znači da što je veći dodatni prihod ustanove, to je manja
obaveza države u finansiranju materijalnih troškova. Ali, zar je to razlog
da država kazni sve zaposlene u visokom školstvu smanjivanjem osnovice?
Zar je to razlog da država bude poslodavac koji ne poštuje Zakon o
radu, te da, protivno članu 104 Zakona o radu, zaposlenima u visokom
obrazovanju “za isti rad ili rad iste vrednosti” (stav 2 člana 104)
isplati manju zaradu nego zaposlenima u ostalom obrazovanju, tj. manje
nego zaposlenima u bilo kojoj drugoj javnoj
službi? Na jednom skupu na Fakultetu tehničkih
nauka u Novom Sadu, koji su sa ministrom finansija u maju 2006. godine
organizovali studenti menadžmenta, ministar Mlađan Dinkić je na moje
pitanje zašto Vlada Srbije ne poštuje Zakon o radu, već visokoškolsko
obrazovanje uporno oštećuje, odgovorio da je to jednostavno zato što
država nema para. Ipak, pod pritiskom novog Sindikata visokog obrazovanja,
čiji su predstavnici svih ovih godina ratovali i sa Vladom Srbije, ali i
sa rukovodstvima postojećih republičkih sindikata koji su nas zastupali, u
junu mesecu 2006. godina se razlika u osnovici između visokog i ostalog
obrazovanja smanjla sa 32% na 22%. Izgleda da je ministar finansija
procenio da sada država ima više para. Međutim, osnovica još uvek nije
izjednačena. Ali je zato potpisan Protokol po kojem će se povećavati koeficijenti zaposlenima u osnovnom i srednjem
obrazovanju, te tako razlika u platama i dalje održavati na štetu visokog
obrazovanja. Napomena: O kretanju osnovica po protokolima koji
su potpisivani u periodu od kada je na snazi novi Zakon o radu pa
do danas može se videti u Tabeli 1. Linkovi na ovu i druge tabele o
finansiranju nalaze se u tabelarnom prikazu finansiranja, na kraju ove
strane. Osnovica koju ima osnovno i srednje
obrazovanje imaju i sledeće javne službe: zdravstvo, kultura, centri za
socijalni rad itd., kao i zaposleni u ostalim javnim službama (kako
piše u zaključcima Vlade koji se odnose na osnovice). Eto, više i visoko
obrazovanje nisu te “ostale javne službe”. Zaista, nije lako prvom
sindikatu visokog obrazovanja da se “nosi” i sa ministrom finansija
i sa predstavnicima SOS-a. No, na sreću, i pravda i zakon su na našoj
strani, pa se neke akcije mogu i moraju hitno
preduzeti... Elem, sada, kada je osnovica za
zaposlene u višem i visokom obrazovanju povećana za 10%, na snagu stupaju:
Nema povećavanja koeficijenata za zaposlene u visokom i višem
obrazovanju. Vlada Republike Srbije je na sednici održanoj 6. jula
2006. godine donela Uredbu o izmenama Uredbe o koeficijentima za
obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama. Pomenuta Uredba
je objavljena u “Sl. glasniku RS”, br. 58/06 od 7.7.2006. godine, i može
se preuzeti sa odgovarajuće stranice sajta Vlade. Po ovoj Uredbi se za
2% uvećavaju koeficijenti zaposlenima u osnovnom i srednjem obrazovanju i
to: za sva radna mesta sa VI i VII stepenom stručne spreme, kao i za
pojedina radna mesta koja zahtevaju IV i V stepen stručne spreme. Za 2% se
uvećavaju i koeficijenti zaposlenih u učeničkom i studentskom standardu,
počev od II stepena stručne spreme na
više. Uredba o izmenama se primenjuje počev od
isplata plata za jun 2006. Zaposlenima u visokom i višem obrazovanju
koeficijenti se ne uvećavaju. Tako su se dogovorili predstavnici
reprezentativnih sindikata obrazovanja i predstavnici Vlade Srbije, a
Vlada Srbije to potvrdila na pomenutoj sednici. Jasno je, dakle, da se
Vlada Srbije i sindikati javnih službi kroz neprekidne izmene
koeficijenata u pojedinim javnim službama preganjaju između sebe,
umesto da zajedno donesu novu kvalitetnu Uredbu o koeficijentima ili, još
bolje, kvalitetan Zakon o platama u državnim organima i javnim službama.
Ali to je druga i poduža priča...
U međuvremenu je, na sednici Vlade Srbije od 28. septembra 2006, doneta
još jedna (19. po redu) izmena Uredbe o koeficijentima za obračun i
isplatu plata zaposlenih u javnim službama (može se preuzeti sa stranice sajta Vlade posvećene odgovarajućoj sednici).
Po pomenutoj izmeni Uredbe zaposlenima u osnovnom i srednjem obrazovanju
ponovo su povećani koeficijenti.
Na ovom sajtu (na strani za uredbe) mogu se naći dve važeće uredbe o
koeficijentima za visoko obrazovanje: jedna za nastavno (Uredba o
izmenama i dopunama Uredbe o normativima...), druga za nenastavno
osoblje (Uredba o izmenama i dopunama Uredbe o koeficijentima...),
kao i tzv. prečišćeni tekst celokupne Uredbe o
koeficijentima...
Na sednici Vlade održanoj 23. novembra 2006. doneta je još
jedna ("jubilarna", dvadeseta) izmena Uredbe o koeficijentima..., kojom su
povećani koeficijenti pojedinim kategorijama zaposlenih u osnovnom i
srednjem obrazovanju.
Prethodno je, na sednici od 9.11.2006, Vlada Srbije donela zaključak
broj 120-9686/2006, kojim su utvrđene osnovice u visokom i višem
obrazovanju, odnosno u osnovnom i srednjem obrazovanu i drugim javnim
službama. Osnovice se primenjuju počevši od plate za novembar 2006, a
prikazane su u Tabeli 1 tabelarnog prikaza finansiranja. U Tabeli 1a prikazana
je prognoza rasta osnovica u toku 2007. godine, shodno protokolima
potpisanim sa Vladom Srbije.
Ostale tabele tabelarnog prikaza finansiranja sačinjene su na osnovu
Tabele 1 (u kojoj su date osnovice) i na osnovu prethodno pomenutih (u
odeljku o koeficijentima) uredbi: Uredbe o normativima...
(koja reguliše koeficijente za nastavno osoblje), odnosno Uredbe o
koeficijentima... (koja reguliše koeficijente za nenastavno
osoblje).
(linkovi na tabele sa prikazima finansiranja -
obrađen period od decembra 2005. do decembra 2006 - ažurirano
9.1.2007)
NAPOMENA: Preporučujemo vam da pogledate novi tabelarni prikaz finansiranja u kome su
ispravljeni uočeni sitni propusti i izvršena preimenovanja tabela
(tabelama su data deskriptivna imena).
Zbirna tabela - zaostajanje plata nenastavnog
osoblja ispod VI stepena stručne spreme u celokupnom periodu
decembar 2005 - decembar 2006, u bruto iznsu
(dodato 10.5.2007; dopunjeno 21.11.2007,
4.12.2007. i 30.4.2008)
Na sednici Vlade održanoj 26. aprila 2007. doneta je izmena
Uredbe
o normativima... kojom su za 6% povećani koeficijenti nastavnog
osoblja. Na sednici
Vlade od 4. maja 2007. doneta je 22. izmena Uredbe o
koeficijentima... kojom su povećani koeficijenti nenastavnom
osoblju u okviru višeg i visokog obrazovanja, pojedinim kategorijama
zaposlenih u studentskom standardu, kao i mnogobrojnim kategorijama
zaposlenih u ostalim javnim službama. Na istoj sednici donet je i
zaključak Vlade kojim su za 3,2% povećane osnovice zaposlenima u
visokom i višem obrazovanju (VVO), kao i zaposlenima u osnovnom i srednjem
obrazovanju (OSO) i ostalim javnim službama. Nove osnovice i koeficijenti
primenjivaće se počevši od plate za april (koja se isplaćuje u maju).
Nakon ovog povećanja odnos između osnovica u OSO i VVO ostao je
nepromenjen, odnosno osnovice u OSO su i dalje za oko 16% više od osnovica
u VVO. Takođe, veliki broj kategorija nenastavnog osoblja i dalje
ima niže koeficijente od odgovarajućih kategorija zaposlenih u OSO,
što je vidljivo iz tabele Nenastavno-April2007novog
tabelarnog prikaza finansiranja datog u nastavku.
Napomenimo i to da se i u poslednjem zaključku Vlade od 4. maja 2007,
baš kao i u prethodnom, od 9.11.2006. (kojim su određene osnovice plata od
novembra 2006. do marta 2007), više ne pominju osnovice u bruto, već samo
u neto iznosu (što je, pretpostavljamo, posledica drugačijeg sistema
obračuna bruto zarada od 1.1.2007). Saglasno tome, u nastavku možete
pogledati novi tabelarni prikaz finansiranja u kome su
osnovice i na njima zasnovani podaci (plate, gubici i oštećenja zbog manje
plate i/ili koeficijenata i sl.) izraženi samo u neto iznosu.
21. 11. 2007. Prema zaključku Vlade donetom 20. septembra
2007. osnovice u visokom i višem obrazovanju (VVO) napokon su izjednačene
sa osnovicama u osnovnom i srednjem obrazovanju (OSO). Za više detalja
pogledajte tabelu Osnovice, u kojoj je dat prikaz promena osnovica,
kao i tabele Nastavno-Septembar2007 (u kojoj su
prikazane plate nastavnog osoblja od septembra 2007. na dalje, obračunate
prema novoj, izjednačenoj, osnovici) i Nenastavno-Septembar2007 (u kojoj
su prikazane plate nenastavnog osoblja za tipična radna mesta, obračunate
prema novim osnovicama, a odnose se na plate u septembru i oktobru 2007).
Takođe, od interesa može biti i ovaj Grafički prikaz kretanja osnovica
počevši od novembra 2001. Osim toga, prema
25. izmeni Uredbe o
koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama,
donetoj 15. novembra 2007, izjednačeni su i koeficijenti nenastavnog
osoblja sa koeficijentima istih kategorija zaposlenih u OSO, i to za sve
kategorije zaposlenih osim za radno mesto knjižničar. Plate po
novim koeficijentima, koji se primenjuju počevši od plate za novembar
2007. (koja se isplaćuje u decembru 2007), prikazane su u tabeli Nenastavno-Novembar2007.
4. 12. 2007. Na sednici Vlade Srbije održanoj 29. novembra 2007, doneta je Uredba o izmeni Uredbe o normativima i
standardima uslova rada univerziteta i fakulteta za delatnosti koje se
finansiraju iz budžeta (Sl. glasnik RS, br. 110/2007), kojom su za oko
6,9% uvećani koeficijenti nastavnog osoblja na fakultetima. Za više
detalja pogledajte tabele Koeficijenti-nastavno (u kojoj je
dat pregled koeficijenata nakon poslednje izmene Uredbe) i Nastavno-Novembar2007 (u kojoj su
prikazane plate obračunate prema novim koeficijentima).
30. 4. 2008. Na svojoj sednici održanoj 17. aprila 2008,
Vlada Republike Srbije donela je Zaključak 05 broj 120-1554/2008-4
prema kome je zaposlenima u visokom i višem obrazovanju i studentskom
standardu (a takođe i zaposlenima u osnovnom i srednjem obrazovanju, kao i
u brojnim drugim javnim službama) osnovica za obračun i isplatu plata
povećana za 5%, i to počevši od plate za mart. Tako osnovica sada
iznosi neto 2116,66 din., umesto dosadašnjih neto 2015,87 din.
(Treba imati u vidu da osnovica na pojedinim fakultetima može biti niža, s
obzirom da je fakultetima ostavljeno da samostalno određuju osnovice,
shodno članu 43 Uredbe o
normativima...) Na narednoj sednici Vlade, održanoj 24. aprila
2008, doneta je 31. izmena Uredbe o
koeficijentima..., kojom su za oko 4% uvećani koeficijenti
nenastavnog osoblja od I do VI stepena stručne spreme, počevši od plate za
april. Pregled plata obračunatih prema novoj osnovici i koeficijentima
dat je u tabeli Nastavno-Mart2008, za
nastavno, odnosno Nenastavno-April2008, za nenastavno
osoblje.
Poređenje koeficijenata za nenastavno osoblje u
višem i visokom obrazovanju (VVO) sa koeficijentima odgovarajućih
kategorija zaposlenih u osnovnom i srednjem obrazovanju (OSO) u
periodu decembar 2005 - april 2007. Dodato 16.6.2007.
Zbirna tabela - zaostajanje plata nenastavnog
osoblja ispod VI stepena stručne spreme u periodima decembar 2005 -
decembar 2006. i decembar 2005 - mart 2007.
U Zakonu o visokom
obrazovanju (Službeni glasnik Republike Srbije, br. 76/05), dalje:
Zakon, kao izvori finansiranja visokoškolskih ustanova čiji je osnivač
Republika, navode se sredstva koja obezbeđuje osnivač (dakle, javni
prihodi – budžet) i sopstveni prihodi (prema članu 57).
Član 58. Zakona u stavu 1. kaže da “visokoškolska ustanova čiji je
osnivač Republika stiče sredstva za sprovođenje odobrenih odnosno
akreditovanih studijskih programa u okviru svoje delatnosti na osnovu
ugovora koji samostalna visokoškolska ustanova zaključuje sa Vladom
(naglasio autor teksta), po prethodno pribavljenom mišljenju
Ministarstva”. Pri tome se, naravno, podrazumevaju sredstva koja
obezbeđuje osnivač. Ugovor o finansiranju, dakle, zaključuju samostalne
visokoškolske ustanove. Univerziteti to jesu, a fakulteti u sastavu
univerziteta, prema članu 32 (stav 2) Zakona, to više nisu.
Ministar prosvete i sporta, Slobodan Vuksanović, održao je 9. januara
2007. radni sastanak sa rektorima tzv. državnih univerziteta
posvećen finansiranju visokoškolskih ustanova u Srbiji. Prvi takav
sastanak održan je krajem prošle godine, kada su rektori preuzeli obavezu
da naprave projekciju potrebnih sredstava svih fakulteta u sastavu
univerziteta, kako bi na osnovu toga mogao da se sačini zajednički predlog
za Vladu Srbije o izdvajanju sredstava za realne troškove u sledećoj
budžetskoj godini i, konačno, potpišu ugovori o finansiranju. Počelo se,
najzad, sa primenom Zakona i u delu koji se odnosi na finansiranje.
Nama, na fakultetima, ostaje da realno sagledamo svoje dosadašnje
poslovanje, da konstatujemo u kojoj meri su pokriveni troškovi koje je,
prema članu 59. Zakona trebalo da pokrije osnivač, koliko nam je,
prema postojećoj pravnoj regulativi, država ostala dužna, kao i
da li postoji način da se sredstva povrate.
Ostaje nam, takođe, da do detalja i, po mogućstvu, što aktivnije
pratimo promene u pravnoj regulativi kojom će se i u budućnosti definisati
finansiranje i na kojoj će počivati svi ugovori o finansiranju.
Pri tome treba imati u vidu da je postojeća pravna regulativa
pogodovala neracionalnosti, štaviše, omogućavala je nenamensko trošenje
ionako skromnih budžetskih sredstava, na šta su osnivači SVOS-a ukazivali
još 2002. godine (u pismu
koje je Vladi Republike Srbije u decembru 2002. uputio Gradski odbor
Sindikata Univerziteta u Novom Sadu). Pred Nacionalnim savetom je ozbiljan
zadatak da sačini prave normative i standarde rada visokoškolskih
ustanova, na osnovu kojih će se vršiti finansiranje, a na Vladi je da
obezbedi kontrolne mehanizme za namensko trošenje. A onda će u suštini
biti svejedno koje su visokoškolske ustanove u Zakonu (u članu 32, stav 2)
navedene kao samostalne. I biće sasvim u redu to da upravo univerzitet ima
integrativnu ulogu za fakultete u svom sastavu. U tom smislu, Konferencija
univerziteta Srbije (KONUS), pored Nacionalnog saveta, ima izuzetno
značajnu ulogu.
Neophodna je hitna izmena Zakona o platama u državnim organima i
javnim službama, kao i donošenje kvalitetne Uredbe o koeficijentima za
obračun i isplatu plata, koja se neće menjati svaka dva meseca. SVOS radi
na tome.
Kao prilog analizi finansiranja prilažem ovaj rad koji sam izložila na skupu TREND
2007 početkom marta ove godine. U radu su, između ostalog,
razmotrene izvesne pravne nedorečenosti važećeg Zakona o radu.
Prilikom posete Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu, 15. aprila
2009, ministar prosvete dr Žarko Obradović izjavio je da je strateški
cilj da Srbija 2016. za obrazovanje izdvaja šest odsto BDP-a (bruto
domaćeg proizvoda), napomenuvši da smo u budžetu za 2009. bili na nivou od
3,55 odsto.
Nakon ministrove posete je, 29. aprila 2009, usvojen rebalans budžeta –
tj. usvojen je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o budžetu Republike
Srbije za 2009. godinu, koji je objavljen u Službenom glasniku RS br.
31/09. Poređenjem člana 6, razdeo 59, pomenutog zakona o rebalansu budžeta
sa članom 6, razdeo 59, Zakona o budžetu Republike Srbije za 2009. godinu
(Sl. glasnik RS, 120/08) reklo bi se da nema nekih značajnijih razlika, i
to kako u pogledu visokog obrazovanja, tako i u pogledu obrazovanja u
celini. Međutim, prema članu 15 zakona o rebalansu budžeta, budžetskim
korisnicima, u koje spadaju i državne visokoškolske ustanove, oduzima se
40% sredstava iz sopstvenih prihoda, što u suštini znači da se u istoj
meri umanjuju budžetska izdvajanja. Posledično, budžetska izdvajanja za
obrazovanje smanjuju se sa 3,55 odsto, koje pominje ministar Obradović, na
3,29 odsto BDP-a, a budžetska izdvajanja za visoko obrazovanje na samo
0,60 odsto BDP-a.
Imajući u vidu da su prethodnih godina, između ostalog i zahvaljujući
SVOS-u, budžetska izdvajanja za visoko obrazovanje bila povećana sa 0,55
odsto BDP-a u 2005, na 0,75 odsto BDP-a u 2008. godini, jedan ovako
drastičan pad učešća visokoškolskog obrazovanja u ionako umanjenom
BDP-u kao da nagoveštava da je istinski strateški cilj da Srbija,
najkasnije do 2016. godine, ostane bez državnog visokoškolskog
obrazovanja...
A, da citiram koleginicu Srbijanku Turajlić sa Elektrotehničkog
fakulteta u Beogradu, „uvažavajući sve teškoće u kojima se zemlja nalazi
zbog svetske ekonomske krize, ne vidi se na koji način će njene posledice
biti ublažene ako Srbija ostane bez državnih visokoškolskih ustanova“.
(Citat preuzet iz članka „Začuđujuća tišina akademske zajednice“
objavljenog 10. 5. 2009. u dnevnom listu „Danas“.)
Zato se ipak nadam da će na Vladi imati dovoljno razum(evanja)a i
osloboditi visokoškolske ustanove plaćanja ovog nameta, što Vladi inače
omogućavaju stavovi 3 i 4 člana 15 zakona o rebalansu budžeta.
Prema Zakonu o budžetu za 2010. godinu suma novca koji se iz budžeta
izdvaja za visoko obrazovanje ostala je praktično nepromenjena u odnosu na
2009. i 2008. godinu, u iznosu od oko 20,8 milijardi dinara (za detalje
pogledati tabelu Učešće VO u
budžetu). A sve to u uslovima ekonomske krize, restriktivnog budžeta i
smanjene javne potrošnje. Još malo pa da, poput ministra prosvete, i mi
budemo zadovoljni.
Ali pogledajmo brojke. Iz njih možemo jasnije videti šta zaista znače
ti izrazi “restriktivni budžet, smanjena javna potrošnja”. Naime, prema
tabeli Učešće VO u budžetu
vidimo da je budžet za 2008. godinu iznosio oko 742 milijarde dinara, za
2009. oko 867 milijardi dinara (odnosno prema zakonu o rebalansu
budžeta za 2009, Sl. glasnik 111/09, oko 865 milijardi dinara, što za
ovu analizu međutim nije od nekog značaja), dok se za 2010. predviđa
budžet od preko 1055 milijardi dinara. U čemu se onda ogleda ta takozvana
“restriktivnost” budžeta koji se stalno povećava? Budžet očigledno nije
restriktivan. Bar ne prema svima jednako…
Naime budžet jeste prilično restriktivan prema “javnoj potrošnji”, ako
javnu potrošnju posmatramo kao “troškove korisnika budžeta” (prosveta,
zdravstvo, kultura, policija, vojska, državna uprava, dotacije penzionom
fondu i dr.). Ti troškovi su u 2008. iznosili oko 696 milijardi dinara
(član 1 zakona za 2008,
stavka II: Izdaci budžeta i nabavka finansijske imovine), u 2009. oko 720
milijardi dinara (član 1 zakona za 2009,
stavka II: Izdaci budžeta i nabavka finansijske imovine), a za 2010. se
planiraju u iznosu od oko 739 milijardi dinara (član 7, stav 1 zakona za 2010). Dakle
neznatan rast, daleko niži od stope inflacije.
S druge strane, na otplatu duga je 2008. godine utrošeno oko 46
milijardi dinara (član 1 zakona za 2008),
2009. je za iste namene utrošeno više nego trostruko veća suma – gotovo
146 milijardi dinara (član 1 zakona za 2009),
dok se za 2010. godinu za te namene planira još dvostruko veća svota –
preko 292 milijarde dinara (član 1 zakona za 2010), uz dodatnih
24,3 milijardi dinara (dakle više nego za visoko obrazovanje - za koje se
izdvaja 20,8 milijardi dinara) za subvencionisanje banaka (tj. njihovih
kamata), kako bi se “ohrabrile” da daju kredite privredi (član 1 zakona za 2010, stavka:
Izdaci za nabavku finansijske imovine (u cilju sprovođenja javnih
politika)).
Iz prethodnog postaje jasno da Srbija ubrzano postaje visoko zadužena
država, kojoj najveći deo budžeta odlazi na otplatu dugova, a čija vlada
se nalazi praktično pod tutorstvom MMF-a i drugih poverilaca. A time, bar
što se ekonomske politike tiče, postaje potpuno irelevantno koja će
politička opcija biti na vlasti. Jer, kako je to lucidno primetio bugarski
politički analitičar dr Ivan Krastev: „balkanske demokratije su politički
režimi gde su građani slobodni da menjaju vlade, ali su vrlo ograničeni u
menjanju politike. Vlade bivaju izabrane nakon ljubavne veze sa biračkim
telom, ali su venčane sa međunarodnim donatorima.“ (Zamka nefleksibilnosti, str. 29)
Ekonomskoj eliti u Srbiji takva situacija ne smeta. Budući u posedu
ekonomskog kapitala, ona će već naći načina da zaštiti svoje interese, na
uštrb interesa svih ostalih segmenata društva, o čemu smo već pisali u
aprilu 2009, u vreme sklapanja aranžmana sa MMF i tada predloženog
tzv. „solidarnog poreza“. Sa druge strane, SVOS je sindikat koji okuplja
zaposlene u visokom obrazovanju Srbije, dakle intelektualnu elitu ovoga
društva. A intelektualna elita, ako ne poseduje ekonomski kapital, svakako
jeste u posedu intelektualnog kapitala, i očigledno postaje urgentno nužno
da ga upotrebi – u zaštiti sopstvenih interesa.
Članovima SVOS-a to je jasno. Zato i jesu u SVOS-u. Ali apelujemo na
ostale zaposlene u visokoškolskim ustanovama, koji još nisu postali
članovi SVOS-a, da nam se pridruže, da budemo jači, ne toliko u brojčanom
smislu (kao sindikat koji okuplja elitu jasno je da nikada nećemo moći da
imamo veliki broj - „masu“ - članova), koliko u smislu ukrupnjavanja one
vrste kapitala koju posedujemo, a to je intelektualni. Samo tako moći ćemo
da zaštitimo sopstvene interese u turbulentnim vremenima čije posledice
svi već počinjemo da osećamo...
17. 3. 2010. Finansiranje visokog obrazovanja – poređenje sa EU i
uloga sindikata Najrelevantnija ocena zainteresovanosti jednog
društva za svoj sveukupni napredak (ekonomski, kulturni itd.) verovatno je
stopa izdvajanja za obrazovanje, i to možda pre svega visoko obrazovanje –
koje predstavlja polugu razvoja jednog društva. Uputno je stoga uporediti
stope izdvajanja za visoko obrazovanje u Srbiji (u periodu 2005-2010) sa
minimalnom, odnosno prosečnom stopom izdvajanja za visoko obrazovanje u
državama Evropske unije – u krajnjoj liniji članstvu u EU sada već i
formalno težimo, u decembru 2009. podneta je kandidatura za članstvo, pa
je najlogičnije uporediti se sa državama
EU. Kada je u pitanju stopa državnih
(budžetskih) izdvajanja za visoko obrazovanje u državama EU, ona varira od
minimalnih 0,8 % BDP (bruto domaćeg proizvoda), kolika je npr. u Bugarskoj
i Rumuniji, pa do 2,4 % BDP, kolika je u Danskoj, sa prosečnom stopom u EU
od oko 1,2 % BDP (izvor: Eurostat). Srbija
nastoji da postane članica EU. Političari takođe stalno pričaju kako su
znanje i pamet naša glavna razvojna šansa. Za očekivati bi onda bilo da su
izdvajanja naše države za visoko obrazovanje makar na nivou minimalnih
izdvajanja u državama EU, dakle na nivou Bugarske i Rumunije. Nažalost,
nije tako. Trenutno su, prema zakonu o budžetu za 2010. godinu,
budžetska izdvajanja za visoko obrazovanje na nivou od 0,67 % BDP-a. To
znači da, ako želimo da ona budu makar na nivou minimuma EU (dakle 0,8 %),
potrebno je povećati budžetska izdvajanja za visoko obrazovanje za 19,4
%. Brojčani detalji o procentualnom učešću
budžetskih prihoda visokog obrazovanja u BDP-u Srbije dati su u tabeli Učešće VO u
BDP, a uporedni podaci sa minimumom i prosekom u državama EU u tabeli
Učešće VO u
BDP – poređenje sa EU. Procentualno
učešće budžetskih prihoda visokog obrazovanja u BDP potrebno je uskladiti
sa evropskim prosekom. To predstavlja prvi od tri ključna koraka koja,
po mišljenju SVOS-a, treba sprovesti kada je u pitanju finansiranje
visokog obrazovanja. Drugi korak odnosi se na
raspodelu budžetskih sredstava visokoškolskim ustanovama – cilj SVOS-a
jeste da se obezbedi racionalno i namensko trošenje; u tu svrhu treba
doneti Zakon o finansiranju visokog obrazovanja kao i novi
kvalitetan Zakon o platama u javnim službama. Sankcije za
nesprovođenje pomenutih zakona treba uneti u same
zakone. Treći korak odnosi se na raspodelu
budžetskih sredstava unutar visokoškolskih ustanova, opet tako da se
obezbedi racionalno i namensko trošenje, a što se postiže sprovođenjem
gorenavedenih zakona – u čemu je uloga sindikata da služi kao kontrolor
zakonitosti rada menadžmenta visokoškolskih
ustanova. Za ostale detalje pogledajte rad Finansiranje
visokoškolskih ustanova iz javnih prihoda Republike i uloga granskih
sindikata, koji su dr Gordana Bojković, predsednica SVOS-a i dr Stanko
Ostojić, predsednik Gradskog odrbora SVOS-a u Beogradu, predstavili na
skupu TREND
2010.